Cukier nie krzepi !

POSTED BY Marta Miczek | Mar, 31, 2017 |

Cukier nie krzepi!

Niemal wszyscy uwielbiają słodki smak, a zwłaszcza dzieci, które nie mają pojęcia ile szkody może wyrządzić codzienna (często duża) dawka słodyczy. Niestety często też rodzice nie zdają sobie sprawy z ilości zjadanego przez dziecko w ciągu dnia cukru. Bo przecież, zjedzony jogurcik, serek waniliowy czy herbatnik to nie jest słodycz (?). Omamieni reklamami typu – 1 kubeczek serka zawiera 2 szklanki mleka, a ciasteczka proponowane na śniadanie to same zboża które jak wiemy kojarzą nam się ze zdrowym odżywianiem. Niestety nie czytając opakowań albo nie mając świadomości produktów z których przygotowane są te „pseudo przekąski” fundujemy naszym pociechom niezłą dawkę tego bez czego mogą się świetnie obejść. Ba, nawet lepiej funkcjonować.

Czy całkowicie zakazać dziecku słodyczy? A może znaleźć zdrową alternatywę? Czy w tych czasach gdzie półki sklepowe uginają się od „smakołyków” jesteśmy w stanie wychować dziecko, które na widok „pysznych” żelków powie „Nie dziękuję, wolę jabłko”.

Całkowity zakaz słodyczy na pewno nie skutkuje, bo w życiu jest pełno sytuacji gdzie będą obecne w życiu naszego dziecka. Natomiast warto jest ustalić z dzieckiem zasady kiedy wolno a kiedy nie.

Całkowite zakazy często kończą się tym że dziecko kiedy ma już dostęp wpycha w siebie ile tylko zmieści bo wie ze przez długi czas nie będzie mogło dostać nic słodkiego dlatego chce się „najeść na zapas”.

 

  1. Pierwsza podstawowa zasada, nie chcesz żeby Twoje dziecko nie jadło słodyczy, sam nie jedz a już na pewno w jego obecności. Pamiętaj że dziecko nie będzie robiło to co mu powiesz a to co mu sam pokarzesz. Małe dzieci uwielbiaj naśladować rodziców. Wiec jeśli mama czy tata siedzi przy stole z kawałkiem ciasta do kawy dlaczego ono ma w tym momencie jeść warzywa lub kanapki.
  2. Kontroluj to co dajesz własnemu dziecko. Jogurt możesz przygotować sam w domu, wystarczy jogurt naturalny, kefir czy maślankę zmiksować z ulubionymi owocami. Otrzymamy pyszną przekąskę bez dodatku cukru. Ciasteczka owsiane możesz upiec w domu – wystarcza na kilka porcji.
  3. Pilnuj aby dziecko miało zróżnicowaną dietę bogatą w owoce a szczególnie w warzywa. Głodne lub niedożywione dziecko, szuka przekąsek. Najedzony maluch nie myśli o jedzeniu tylko o zabawie.
  4. Podawaj dziecku w ramach deseru również warzywa, przecież marchewka czy papryka też mają słodki smak, które większość dzieci uwielbia.
  5. Ucz od najmłodszych lat zdrowych nawyków. Do każdego posiłku podawaj warzywa (czy dziecko je zjada czy nie). Nie zniechęcaj się jeśli zawsze zostają na talerzu. Nie zakładaj tezy że „nie będę dawać brokuła bo i tak go nie lubi” Przyjdzie moment że dziecko zmieni zdanie i w pewnym momencie zje.
  6. Jeżeli już znajdujemy się w towarzystwie w którym wszyscy dostali ciastko lub kawałek czekolady, pozwólmy też zjeść naszemu dziecku, nie terroryzujmy go psychicznie i nie wpędzajmy w poczucie że chyba coś z nim nie tak bo „ dlaczego wszyscy mają a ja nie” Jak wiadomo „zakazany owoc…”  i później odbije się to większym echem niż może nam się wydawać.
  7. Ustal zasady – np. słodycze tylko w weekendy po obiedzie.
  8. Jeżeli już podajesz coś słodkiego, niech to będzie, kostka gorzkiej czekolady  z bakaliami czy orzechami a nie żelki, pianki czy inne „wynalazki”. I niech Cię nie zwiedzie hasło „ łakocie i witaminy”. Bo niestety tych drugich w cukierkach sklepowych nie znajdziesz.
  9. Pamiętaj aby do picia podawać dziecku jedynie wodę. Soczek ok 300 ml potrafi zapełnić cały brzuszek malucha i wtedy z jedzenia obiadu czy kolacji nici.
  10. Nie dawaj słodyczy miedzy posiłkami ale tuż po. Po zjedzonym obiedzie często dziecko nie będzie miało ochoty na dużą ilość cukru.
  11. Ucz dziecko zdrowych słodkości przygotowanych w domu z owoców , – być może nie będzie domagało się innych.
  12. Sam czytaj etykiety – bądź świadomy, tego co podajesz dziecku do jedzenia.

 

TAGS :

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *